Mine ydelser

Mit konsulentarbejde er primært centreret omkring udvikling af optometri som sundhedsprofession samt vidensdeling, herunder

  • Ledelsesmæssig sparring på kliniske/strategiske indsatsområder
  • Tværfaglige forsknings- og udviklingsprojekter (optometri/oftalmologi)
  • Udarbejdelse af faglige tekster og artikler
  • Undervisning og foredrag
  • Bestyrelsesarbejde

Jeg afholder desuden gerne efteruddannelseskurser i ”eget navn” (dvs. alle optometrister og/eller kliniske assistenter er velkomne) og modtager meget gerne ønsker/input til emner, hvor du kunne have lyst til at deltage.

Du er naturligvis også velkommen til at kontakte mig med andre typer af forespørgsler.

Detail-optometri og leverandører dertil:

Oprust virksomheden med eksterne optometri- og ledelseskompetencer og styrk jeres kliniske/strategiske udvikling.

I hverdagen er der naturligt nok fokus på driften, hvor patienter og kunder bliver prioriteret over den mere langsigtede kliniske udvikling og kvalitetssikringen deraf. I bedste fald er det spild af tid at lave kliniske udviklingsstrategier med dertilhørende planer, der aldrig bliver eksekveret. I værste fald overses nye forretningsmuligheder, og det kan blive sværere at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere, hvis ikke ledelsen følger med udviklingen.

Få professionel hjælp til

  • kortlægning af jeres kliniske udviklingsmuligheder med henblik på øget professionalisme, tiltrækning/fastholdelse af klinisk personale samt identificering af mulige indtjeningspotentialer
  • at sikre, at uddelegering af såkaldt ”forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed” til klinisk hjælpepersonale sker på rette vis, dvs. inden for de lovgivningsmæssige rammer (uddannelse, tilsyn og skriftlige instrukser) med henblik på at aflaste det sundhedsautoriserede personale
  • udvikling af kliniske processer og retningslinjer der understøtter høj patientsikkerhed og bedst mulig effektivitet på kundevejen/patientrejsen
  • test af klinisk udstyr med henblik på at træffe investeringsbeslutninger på et mere oplyst grundlag
  • undervisning af klinisk personale der sikrer det nødvendige kompetenceløft til en evt. arbejdsglidning, øget ansvar og/eller genopfriskning af tidligere undervisning fra optometristuddannelsen

Uddannelsesinstitutioner i optometri:

Oprust uddannelsesinstitutionen med eksterne optometri- og ledelseskompetencer og styrk jeres fremtidige uddannelsesprogram.

Klokken er 8.30 og første lektion er i gang. Adjunkter, lektorer og professorer har travlt med at undervise og vejlede studerende samt varetage diverse administrative opgaver. Patienter skal tilses, publikationer skal læses/skrives, undervisningsmateriale skal finjusteres og pludselig er arbejdsdagen ovre. Lyder det bekendt?

Hverdagen på en uddannelsesinstitution er fyldt med praktiske gøremål, som kan efterlade meget lidt tid til strategisk udvikling og fremtidssikring af uddannelsen og dermed professionen som helhed. Optometri udvikler sig i rasende fart med ny teknologi, nye kliniske processer samt stadig større tværfaglige snitflader og samarbejdsformer. Hastigheden hvormed arbejdsglidning og avancerede teknologiske løsninger udfolder sig, kræver kontinuerligt kompetenceløft/-vedligeholdelse og dermed også et forandringsparat uddannelsessystem med visionære studieordninger og aktuelle, dynamiske efteruddannelsesmuligheder.

Få professionel hjælp til

  • Konkret input til studieordninger og forløbsplaner med afsæt i praksisnære erfaringer fra detail-optometri, tilsynsresultater fra Styrelsen for Patientsikkerhed samt visioner for dansk optometri på højeste niveau. Jeres – og professionens – udbytte er, at få løftet den danske optometristuddannelse således at optometri kan spille en større rolle i varetagelsen af de stadigt flere og mere differentierede/avancerede sundhedsfaglige opgaver i klinisk praksis
  • Fast sparring med uddannelsesleder og F/U-afdelingen med henblik på at bygge bro imellem teori og praksis samt løbende at vedligeholde denne bro for dermed at sikre en aktuel praksisnær undervisning
  • Udvikling, afholdelse og evaluering af konkrete uddannelseselementer inkl. undervisning og vejledning af studerende og efteruddannelseskursister med henblik på at aflaste/supplere personalet på uddannelsesinstitutionen